Alpine Coupe


Renault 5 Alpine Coupe
Geschreven door Antoine

http://www.renault5alpineturbo.com

Coupe Renault 5 elf

 
  Renault startte met de 5 cup races in 1975. Het was een Europese aanpak, in meer landen startte men met race’s. In Engeland en Duitsland werd er in 1975 met de 5 TL gestart. Geweldig: het publiek op zijn tenen om die snerpende, tegen elkaar leunende, dweilende Renaults 5 te zien. Door de soepele vering en het close-racing “vielen” er nogal eens een paar 5’s om.
 
 
 

De Renault 5 ls met gordini-kit. 

Voorpagina onderdelenboek 5 ls Gordini


 
 
  In Nederland werd er voor het eerst gereden in 1976 met de snelle Renault 5 LS. Na het overmaken van ongeveer 3000 gulden kreeg men een Gordini-kit waarbij het vermogen van 66 pk werd naar 87 pk werd verhoogd. Tevens wordt de wielophanging aangepast. Het resultaat: een veel beter liggende 5 LS. Een nadeel van de eerste 2 jaar was dat de doe – het - zelf motoren wel eens kapot konden gaan. Cupnaam in 1976: “ELF-Renault 5 Gordini”.
 
 
 
 
 
   

In 1977 werd dat anders: De introductie van Renault 5 Alpine, een snellere en wat meer betrouwbare uitvoering. In het begin van dat jaar ging er nog wel eens iets kapot. Na wat experimenteer werk kwam men met de Renault 5 Alpine Coupe.
De veranderingen waren o.a. het carter dat voorzien werd van schotten die het weglopen van de olie in snelle bochten moest tegengaan. Tevens werd er een oliekoeler gemonteerd welke zorgde voor een aanvaardbaar niveau van de olietemperatuur. Tevens werden de motor en versnellingsbak voorzien van hardere rubbers. De differentieeloverbrenging veranderde. Het stuurhuis werd directer. Dikkere stabilisatorstangen en torsiestaven en de auto werd voorzien van Bilstein schokdempers. Om de Renault 5 Alpine beter te laten remmen werden de voorremmen voorzien van geventileerde schijven. De trommelremmen achter werden vervangen naar massieve schijven. De remmen werden gezocht in het Renault huis zelf: ze werden overgenomen van de 12 Gordini. Verder waren de auto’s voorzien van een aantal extra meters (oliedruk en watertemperatuur) plus een kuipstoel. Naast deze standaard voorziene zaken (af fabriek)  moest de wedstrijd auto ook over een rolkooi, vierpunt gordel, hoofdstroomschakelaars, brandblusser en veiligheidsbevestigingen voor motorkap en achterklep beschikken. Dit diende door de koper aangebracht te worden om te worden toegelaten op het circuit (eisen reglement). De prijs die de coureurs moesten betalen voor al dit fraais was 18.300 gulden. Renault Nederland past zich voor circuit Zandvoort wat aan. Hier werd gereden met de originele uitlaat terwijl tijdens de buitenlandse wedstrijden werd gereden met een open uitlaat (side-pipe). 
Rijders van dat jaar waren o.a. Frans de Vos, Geerlof Stam, Geert Sanders, Jaap v/d Ende, John Vos allen uit Nederland. Verder deelname van Albert Vanierschot (België) , Roger Visconti (België)  en Guy de Wael (België).
 
 

 
 
 
   

Tijdens het raceweekend van 15 en 16 april 1978 werd begonnen met het tweede jaar van de Coupe Renault 5 elf.
Voor het vierde achtereenvolgende seizoen wordt door Renault een serie van 8 wedstrijden georganiseerd. Zes wedstrijden vonden plaats op het circuit van Zandvoort en twee op het circuit van zolder (België). Van de acht wedstrijden die dat jaar gereden werden, waren zeven uitslagen bepalend voor het eindklassement. 
Renault Nederland betaalde gezamelijk met de sponsoren Elf, Dunlop, Champion, Facom en Bilstein een startpremie van 100 gulden per wagen en prijzengeld per wedstrijdpunt van 20 gulden . Voor de tien hoogst geklasseerden was een prijzenpot van 21500 gulden. Waarvan nummer tien 500 gulden kreeg en dat opliep tot 5000 gulden voor nummer een. 
De wagens die dat jaar reden waren de modellen van het jaar ervoor, aangevuld met modellen uit 1978. Er waren geen prestatieverschillen aanwezig tussen de ’77 en ’78 modellen . De 5 Alpine “Coupe” beschikte nog steeds over de standaard 1397cc viercilinder motor met 93 pk , een vijf-versnellingsbak, rondom schijfremmen, een oliekoeler, Bilstein schokdempers en Dunlop banden.
Totaal dit jaar hadden er 27 deelnemers zich ingeschreven, waaronder 20 routiniers en 7 debutanten, afkomstig uit Nederland , België en Argentinië (Carlos Abbate nr 20).
Bekende gezichten waren o.a. de kampioen uit 1977 Hans Deen; met nr 2 op zijn wagen Geerlof Stam; nr. 3 was Gerrit de Vries. Uit de groep van de debutanten werd veel verwacht van Habs van Ingen Schenau (nr 16), Fred Gerlach (nr 17), de zoon van de in 1956 verongelukte arts Wim Gerlach in de bocht die later naar hem genoemd werd. 
Een klein aantal Nederlandse deelnemers werd uitgenodigd om deel te nemen aan de Europese wedstrijden die, in het voor programma van de Formule 1 gereden werd. Deze wedstrijden werden gereden in Monte Carlo, Zolder, Jarama, Zeltweg, Zandvoort en Monza. Aan deze wedstrijden namen rijders uit Frankrijk, Italië, Duitsland, Oostenrijk, België, Zwitserland, Spanje en Nederland deel. De bezoekende Renault 5 Alpine rijders ontvingen allen een reiskosten vergoeding van 1000 gulden per wagen. Voor de rijder met het minst gunstige resultaat was er nog altijd een prijs van 500 gulden; de beste Nederlandse rijder ontving een bedrag van 4500 gulden.
 
 

 
 
 
   

De eerste wedstrijd van 1979 werd gehouden in het Belgische Zolder. Ook dit jaar organiseerde Renault Nederland in samenwerking met Elf, Dunlop, Facom, Devil, Champion en Bilstein en met toestemming van Koninklijke Nederlandse Automobiel Club in samenwerking met de Nederlandse Autorensport Vereniging en otoclub te Zolder de “Coupe Renault 5 ELF”. Van de negen wedstrijden die dit jaar werden gereden vonden er zes plaats in Zandvoort, twee wedstrijden in het Belgische Zolder en een in Nogaro (Frankrijk). Er werd gereden met de modellen uit het jaar 1977, 1978 en aangevuld met een aantal nieuwe modellen. Het maximum aantal wagens dat toegelaten was, was vastgesteld op 36 stuks. Ook kreeg de cup een andere naam, in 1979 ging hij als “SAMSON TROFEE RENAULT 5 ELF“ door het leven. Deelnemer dit jaar o.a. Stam, Vos, Postmaa, v.d. Ende, v.d. Caveye (België). Kampioen dit jaar: Geerlof Stam.

 
 
 

 
   

Tijdens de paasraces van 1980 werd een begin gemaakt met het vierde jaar van de “Coupe Renault 5 ELF”. Dit jaar werd er wederom zes maal in Zandvoort en 2 maal in Zolder gereden. Deze werd aangevuld met een wedstrijd op het circuit Richard-Castellet (Frankrijk). Alle Renault 5 Coupe modellen uit 1977, 1978, 1979 en 1980 werden geaccepteerd met uitzondering van een aantal wagens die tijdens het vorige seizoen teveel schade hadden opgelopen om aan de reglementaire eisen te kunnen voldoen. Een verandering van dit jaar was dat de voorruitstip ter beschikking zal komen van een totaal sponsor nl Marlboro . De “MARLBORO TROPHY RENAULT 5 ELF” was geboren. Het maximum aantal wagens dat dit jaar mochten deelnamen aan de Cup was vastgesteld op 30. Deelnemers dit jaar o.a. John Vos, Jaap v.d. Ende, Hans Deen, Frank Caron, Ronald v.d. Hengst alle uit Nederland uit België Freddy v.d. Caveye, Walter Ribbens en Alain de Beer.

 

Type

Aantal zitplaatsen

Renault 5 alpine "coupe"
3-deurs
4

Konstruktie Voorwielaandrijving, zelfdragende carrosserie
Max toelaatbaar gewicht:


850 kg

Motor



Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Kompressieverhouding:
Max. vermogen:
Max. koppel:
 

Carter met schotten, uitwendige olie retour leiding naar het carter, oliekoeler, motorbloksteunen voorzien van harder rubber, speciale open uitlaat systeem voor wedstijd gebruik, electrische benzinepomp.

1397 cc

76 x 77 mm
10 : 1
67 kw (93 pk) @ 6400 t/min
114 nm @ 4000 t/min
 

Transmissie
 

5 versn., Versnellingsbaksteunen met hardere rubberen blokken.
 

Remsysteem
voor:
achter:
 

Hoofdremcilinder 20,6 mm
geventileerde remschijven

massieve remschijven
 

Wielophanging
Voor:    


Achter
:

 


onafhankelijke ophanging d.m.v. draagarmen en versterkte torsiestaven en stabilisatorstang (18,5 mm), bilstein schokdempers.

onafhankelijke ophanging d.m.v. draagarmen en versterkte torsiestaven en stabilisatorstang (21 mm), bilstein schokdempers. 
 

Stuurinrichting
            Overbrenging:
 


17,5 : 1
 

Electrische installatie
Accu:
Wisselstroomdynamo:
 

12 volt
220/44 ah
50 A
 

Inhouden
Benzinetank:
Koelsysteem:
Motorcarter:
Versnellingbak
 


38 liter

6,3 liter
3,8 liter
1,7 liter
 

Prestaties
Topsnelheid:
 


180 km/h
 

brandstofverbruik (liters per 100 km)
Bij 90 km/h:
Bij 120 km/h:
In stadsverkeer:

Wielen
 


5,6 liter

8,0 liter
10,7 liter

Velgmaat 5,5  j 13 bandenmaat 180/55 vr 13
 

 

 

 

 




Vorige VolgendeStart